"Iloitaan yhdessä lähetystyöstä"

Naiset seisovat rinnakkain viherkasvien edessä. Tarja Natunen pitää kädessään Laula kaikki maa laulukirjaa....

Helka Holopainen, Pirkko Iivarinen, Tarja Natunen ja Riitta Nieminen vastasivat illan järjestelyistä.

– Idea tällaisen illan järjestämiseen lähti siitä, kun olin esitellyt lähetyspiirissä Kotiviesteissä ilmestyneitä lähetysaiheisia juttuja. Niissä oli vaikka mitä, Pirkko Iivarinen Kommilan lähetyspiiristä kertoo.

Yhteislaulujen lomassa kuultiin Kotiviesteistä ja lähettien kirjeistä valittuja katkelmia Pirkon ja Riitta Niemisen lukemina. Mukaan mahtui myös Pirkon ja Riitan omia kirjoituksia.

– Siihen hongkongilaiseen seurakuntaan, jossa työskentelin 1990-luvulla kuului noin 25 jäsentä. Tänä päivänä seurakunnassa on jäseniä noin 100 henkilöä, Pirkko iloitsee.

Helka Holopainen luki miehensä Raimon Ambomaalla kirjoittamia runoja.

Sata vuotta lähetystä

Kommilan, Könönpellon ja Kuoppakankaan lähetyspiirit järjestivät yhdessä Laula kaikki maa yhteislaulutilaisuuden Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella maanantaina. Tilaisuudessa kuultiin elävien ja edesmenneiden varkautelaisten lähetystyöntekijöiden muistoja maailmalta.

Ensi vuonna seurakunnassamme juhlitaan sadatta lähetystyöhön osallistumisen vuotta. Varkautelaisilla on ollut yhteys esimerkiksi Nepaliin, Papua-Uuteen-Guineaan, Tansaniaan, Hongkongiin ja Israeliin.

Lähetystyöntekijät tekevät kohdemaassa monenlaisia töitä: kääntävät Raamattuja, osallistuvat lukutaitotyöhön, perustavat sairaaloita, istuttavat seurakuntia, opettavat lapsia ja opettajia.

Lähetystyötä ei ole ilman lähettäjiä

Tällä hetkellä Varkauden seurakunnalla on kuusi kohdetta, joita tuetaan Suomen Lähetysseuran, Suomen Pipliaseuran ja Medialähetys Sanansaattajien kautta.

Seurakunnan omien lähetyspiirien lisäksi Varkaudessa kokoontuvat myös Lähetysyhdistys Kylväjän sekä Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen (Sley) lähetyspiirit.

Edellinen kerran lähetysjuhlia on vietetty Varkaudessa vuonna 2010.

– 1920-luvulla Varkaudessa järjestettiin jopa kolmepäiväisiä lähetysjuhlia, Pirkko tietää.

Teksti ja kuvat Tiia Klemettilä

2019-10-29 11:37:00.0