Seurakunnan uusi strategia ja valtuuston muita päätöksiä

Varkauden seurakunnan kirkkovaltuusto kokoontui vuoden viimeiseen kokoukseensa Puurtilan seurakuntakodille tiistai iltana 10.12. ja nautti samalla perinteisen joulupäivällisen yhdessä seurakunnan työalojen edustajien kanssa.

Valtuusto hyväksyi kirkkoneuvostossa valmistellut asiat. Kirkkoherra Jarkko Piippo esitteli yhdessä työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa laaditun seurakunnan strategian Välittämisen vuosi 2020. Strategia hyväksytiin kahdella sanamuutoksella.

Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma vuodelle 2020 hyväskyttiin sellaisenaan.

Pitopalvelutoiminta jatkuu edelleen

Emännän viran lakkauttaminen oli herättänyt etukäteen ihmetystä: loppuuko seurakunnan oma pitopalvelutoiminta kokonaan. Hallintojohtaja Olli Siivola totesi viran lakkauttamisen olevan seurakunnan henkilöstösuunnitelman mukaista.

– Sellaiset työtehtävät, joissa ei suoriteta viranomaistehtäviä, lakkautetaan. Tarvittaessa tilalle voidaan palkata henkilöstöä työsopimussuhteisiin.

Emännän viransijaisuutta on hoitanut Anu Heiskanen. Kirkkoneuvoston hyväksymän henkilöstösuunnitelman mukaisesti hänet tullaan palkkaamaan toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.1.2020 alkaen.

Pääkirkon äänentoistojärjestelmää parannetaan

Varkauden pääkirkon äänentoistojärjestelmän korjaustoimiin on varattu noin 400 000 euroa käytettäväksi vuosien 2020–2022 aikana. Suuri summa herätti keskustelua.

Kirkkoherra totesi jo Kustaa Sarsan valitelleen omana aikanaan liian pitkää kaikua. Hallintojohtaja kertoi, että pääkirkkoa on remontoitu kaiun vähentämiseksi uudelleen kolmisenkymmentä vuotta sitten kattoon puhalletulla pinnoitteella.

– Suureen tilaan saatiin tuntu, kuin se olisi puolillaan ihmisiä. Remontti toteutettiin silloisen tietämyksen ja tekniikan mukaan.

Nyt kaikua tarvittaisiin lisää. Puheen, laulun ja urkujen kuuluminen tilassa yhtä hyvin on haasteellista.

– Varkauden pääkirkon urut ovat asiantuntijan mukaan suomalaisittain maan parhaimmistoa, mutta soivat tällä hetkellä kuin villasukka.

Tarkastetut kirkkovaltuuston ja -neuvoston pöytäkirjat julkaistaan kotisivuillamme ja ne ovat kaikkien luettavissa.

2019-12-18 10:25:00.0