Kanttorien joulukonsertti saatteli ikäihmisten kerhot joulutauolle

Rollaattorin parkissa kirkonpenkkien päädyissä kirkon keskikäytävällä.

Eeva kantaa lisäkuppeja sermillä jaetun salin toiseen päähän.

Varkauden seurakunnan apuemäntä Eeva Pehkonen kattamassa lisäpöytiä.

Ikäihmisten joulujuhla järjestetään Varkauden pääkirkossa joka vuosi. Juhlaan ovat tervetulleita kaikki varkautelaiset, mutta erityisesti eri puolilla kaupunkia ympäri vuoden seurakunnan ikäihmisten kerhoihin kokoontuvat henkilöt. Tänä vuonna Harjurannan ja Kangaslammin ikäihmisten kerholaiset kokoontuivat joulupuurolle Kangaslammin kirkkoon jo 10. joulukuuta.

Kuoppakankaan kerho on kävijämäärältään suurin

Kerholaisten lukumäärä vaihtelee kerhoittain. Suurin kerho lienee Kuoppakankaan ikäihmisten kerho. Yhdellä kertaa paikalla saattaa olla neljäkymmentäkin osallistujaa.

Juhani istuu punaisin liinoin ja kynttilöin katetussa kahvipöydässä.

Juhani Kettunen oli yksi kolmesta, jotka eivät mahtuneet istumaan Kustaan salin puolelle. Heille katetiin oma pöytä sermien toiselle puolelle.

– Minusta on ihana ollut olla siellä, ylistää Kuoppakankaan kerhon ohjaajan Raili Heiskasen oikeaksi kädeksi itsensä esittelevä Juhani Kettunen. Hän on aloittanut kerhon toisena ohjaajana syksyllä 2017.

Juhani on erityisen kiinnostunut historiasta ja runojen lausunnasta. Kerholaisten iloksi hän lausuukin silloin tällöin runoja ja kertoo tarinoita esimerkiksi virsien ja hengellisten laulujen kirjoittajien elämästä.

Miehiä on tullut mukaan enemmän

Kerholaiset vakavina kahvipöydässä.

Martti ja Eila koponen ja Anna-Liisa Huhtiniemi kuuntelevat tarkkaan pöytäseurueen keskustelua. Juhlan aikaan salissa kävi kova puheensorina.

Martti Koponen on iloinen, kun viime kerralla kerhossa oli jopa kuusi miestä mukana. Sillä, että toiseksi ohjaajaksi on saatu mukaan mies, saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa pöydässä arvellaan.

Martin vieressä kahvittelemassa istuu vaimo Eila Koponen. He ovat käyneet kerhossa noin kymmenen vuotta.

– Siellä tapaa tuttuja ja tulee ylipäänsä lähdettyä kotoa, kun tietää että on ohjelmata, pariskunta nauraa.

Anna-Liisa Huhtiniemi on käynyt Kuoppakankaan kerhossa kuuden seitsemän vuoden ajan ihan itseään varten. Sitä ennen hän käytti kerhossa äitiään. Anna-Liisa ja pöytäseurue kiittelevät kerhon monipuolista ohjelmaa.

– Esimerkiksi näkövammaiset ovat käyneet esittelemässä käyttämiään apuvälineitä. Samoin kuulokojeista on saatu tietoa.

– Vierailija kysyi, kuinka moni teistä käyttää kuulolaitetta. Aika moni nosti käden ylös. Loput eivät kuulleet kysymystä, Martti vitsailee.

Vapaaehtoistyö antaa iloa ja uusia ystäviä

Irjalla on punainen paita ja punaiset silmälasit.

Irja Hiltunen käy ulkoiluttamassa ikäihmisiä lähimmäispalvelun kautta.

Jo kolmekymmentä vuotta Suomen Punaisen Ristin ja seurakunnan lähimmäispalveluissa vapaaehtoisena toiminut Irja Hiltunen sanoo auttamishalun olevan ehkä geeneissä. Oma ikä ei vielä paina.

– Olo tuntuu kaksikymmentä vuotta nuoremmalta, Irja toteaa. Niin kauan kuin jaksan, aion tätä jatkaa.

Lähimmäispalvelun tehtävien lisäksi Irja huolehtii Kuoppakankaan ikäihmisten kerhossa kahvituksesta.

– Vapaaehtoistyön kautta olen saanut hirveen paljon ystäviä ja tavannut ihania ihmisiä, Irja kertoo.

Seurakunnan ikäihmisten kerhot ovat kaikille avoimia. Kerhot aloittavat kevätkautensa viikoilla kolme ja neljä.

Kerhoja on kaikenkaikkiaan yhdeksän: Harjurannan, Hongiston, Joutenlahden, Kangaslammin, Kuoppakankaan, Kyllikinkadun, Könönpellon, Luttilan ja pääkirkon kerhot. Kerhojen kokoontumisajat ja ohjaajien yhteystiedot löytyvät Kotiviestin tapahtumakalenterista ja seurakunnan kotisivuilta

2019-12-13 12:57:00.0