Ekumeenista rukousviikkoa vietetään 18.-25.1.2020

Ristisaaton keulassa kannetaan koristeellista ristiä ja lyhtyä kepinnokassa.

Ristisaatto vuodelta 2018.

Tulevana sunnuntaina 19. tammikuuta varkautelaisilla on mahdollisuus liittyä kävelemään ristisaatossa Kuoppakankaan seurakuntakeskukselta ortodoksikirkolle. Saatto lähtee liikkeelle klo 15. Kysymyksessä on ekumeenisen rukousviikon perinteinen kristillisten seurakuntien yhteinen rukouskävely.

Viime sunnuntaina 12. tammikuuta pääkirkon ja Kangalammin kirkon messuissa sekä siioninvirsiseuroissa papit lukivat tasavallan presidentti Sauli Niinistön julistuksen kahdesta ekumeenisesta rukouspäivästä vuonna 2020.

He kohtelivat meitä tavattoman ystävällisesti

Yllä oleva lause on tämän vuoden rukousviikon teema. Se on lainaus Apostolien teot nimiseen Uuden testamentin kirjaan kirjoitetusta kertomuksesta, jossa Paavali joutuu haaksirikkoon, kun häntä ollaan kuljettamassa muiden vangittujen kanssa laivalla kohti Roomaa. Haaksirikko tapahtuu lähellä Maltaa, jonne miehistö, sotilaat ja vangit pelastautuvat.

Presidentti Niinistön mukaan Raamatun kertomus muistuttaa meitä ystävällisyydestä ja vieraanvaraisuudesta erityisesti elämässään erittäin hankaliin tilanteisiin joutuneita kohtaan.

Niinistö toivoo kristityiltä rauhallista ja käytännönläheistä työskentelyä muutosten eteepäin saattamiseksi yhteisöinä ja yksilötasolla.

– Ystävällisyyden ososittaminen ja hyvä tahto luovat perustan turvallisuudelle ja yhteistyölle.

Rukousviikkoa on vietetty yli sata vuotta

Ekumeenista rukousviikko vietetään vuosittain maailmassa 18.–25. tammikuuta. Kristittyjenykseyden rukousviikkoa varten tuotettu aineisto yhdistää eri puolilla maailmaa elävät kristityt pohtimaan samaa teemaa.

Tämän vuoden materiaalit ovat Maltan ja Gozon kristillisten kirkkojen valmistamia. Rukousviikon lukukappale (Ap.t. 27:17-28:10) on Maltan kristityille tärkeä. Se luetaan Paavalin haaksirikon muistopäivänä, kun maltalaiskristityt juhlivat kristinuskon saapumista kotiseudulleen.

Ekumeeninen rukousviikko on maailmanlaajuinen ilmiö, ja sitoo maamme kristittyjä globaaliin hengellisyyteen. Sitä on vietetty jo yli sata vuotta. Rukouspäiväjulistuksen sisältö ja kahden rukouspäivän raamatuntekstit on valmisteltu yhteistyössä Suomen Ekumeenisen Neuvoston ja Tasavallan presidentin kanslian kesken.

Lähteet:

Auvinen, Koivula, Vaara: Rukousviikko 2020: He kohtelivat meitä tavattoman ystävällisesti. Suomennos: M. K. T. Pajunen. Viitattu 15.1.2020.

Niinistö: Julistus kahdesta ekumeenisesta rukouspäivästä vuonna 2020. Viitattu 15.1.2020.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto: Rukouspäivän julistus 2020. Viitattu 15.1.2020.

2020-01-15 10:39:00.0