Perjantaina 13.3.2020 tulee kuluneeksi 80-vuotta Talvisodan päättymisestä

Suomen lippu liehuu tangossa.

Varkauden seurakunnan lipputangoissa liehuu perjantaina 13.3.2020 Suomen lippu
talvisodan päättymisen muistoksi sisäministeriön suosituksen mukaisesti. Tänä vuonna
sodan päättymisestä tulee kuluneeksi 80-vuotta. Liput nostetaan salkoon klo 8 ja
lasketaan auringon laskiessa. Perjantaina myös soitetaan pääkirkon ja Kangaslammin
kirkonkelloja talvisodan päättymisen merkiksi klo 10.55–11.00.

Suomen ja Neuvostoliiton välinen rauhansopimus astui voimaan 13.3.1940.
Silloin päättyi 105 päivää kestänyt talvisota. Valtioneuvoston kanslia tiedottaa, että perjantaina
Helsingin tuomiokirkon portaille sytytetään 105 kynttilää, yksi sodan jokaiselle päivälle.
Kanslia on pyytänyt Sotaveteraaniliiton kautta veteraanikentän tukea, jotta kaikille Suomen
sankarihautausmaille sytytettäisiin 105 kynttilää paikallisiin oloihin sopivalla tavalla.

Varkaudessa sankarihautausmaita on kaksi Pirttiniemessä (Relanderinkatu 2) ja Kangaslammilla (Asematie 1).
Pirttiniemessä kynttilöistä muodostetaan numerot 105 Pro Patria patsaan juurelle.
Kangaslammilla kynttilät sytytetään sankarihaudoille ja sodissa kaatuneiden muistomerkille.

Juhlapäivän tilaisuuksia lähistöllä

Vuosipäivän kunniaksi järjestetään monenlaisia tilaisuuksia ympäri Suomen.
Varkautta lähimmät tilaisuudet järjestetään Mikkelissä ja Kuopiossa.
Sunnuntaina 15.3. klo 18 on Kuopion Tuomiokirkossa Talvisodan päättymisen 80-vuotismuistokonsertti.

Karjalan Liitto ry, Karjalan Liiton Etelä-Savon piiri sekä Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta ja
ortodoksinen seurakunta järjestävät Mikkelissä tulevana lauantaina 14.3. valtakunnallisen
Talvisodan päättymisen muistiotilaisuuden. Puhujana tilaisuudessa on puolustusministeri Antti Kaikkonen.

Samana viikonloppuna Mikkelissä järjestetään myös Karjalan liiton ekumeeniset päivät 14.–15.3.

2020-03-09 11:26:00.0