Seurakunta lähtee mukaan Vanhaan Varkauteen

Kirkkoherra ja pipopäinen naisen kirkon sisäntuloväylän ededdä.
Kuva: Kati Soininen.

Yhteistyötä Vanha Varkaus -hankkeen ja seurakunnan välillä viriteltiin jo viime vuoden puolella ja nyt se vahvistettiin virallisesti.
– Hankesitoumus on allekirjoitettu seurakunnan kanssa. Seurakunta panostaa rahallisesti hankkeeseen ja alueen kehittämiseen, (Vanha Varkaus hankkeen) projektipäällikkö (Tiina Immonen) kertoo.
– Summa on hyvin maltillinen, 1 000 euroa vuodessa ja projekti on kaksivuotinen, kirkkoherra (Jarkko Piippo) lisää.

Seurakunnan ja Varkauden pääkirkon yhteys tehdasmiljööseen on vahva.
– Positiivisesti suhtaudumme siihen, että meidät koetaan tästä yhteistyökumppanina. Ja onhan kirkko myös arkkitehtuurisesti mittava toimija tässä maamerkkinä, kirkkoherra pohtii.
Pohjoismaiden suurin alttarifresko, professori Lennart Segerstrålen vuosina 1953–1954 maalaama Tulkoon Sinun valtakuntasi, saa monet kävijät pysähtymään äärelleen.
– Hankkeen tarkoituksena on tuoda uusia matkailutuotteita Vanhan Varkauden alueelle. Siihen voisi heittää villinä ajatuksena lisätyllä todellisuudella höystetyn elämyskierroksen. Taiteilija voisi sovelluksen kautta digitaalisesti esitellä työtään tai kenties itse maalaus saataisiin elämään, Tiina Immonen visioi.

Lue Kati Soinisen juttu kokonaan
Warkauden Lehdestä su 18.4. tai näköislehdestä (linkki avautuu uudessa välilehdessä ja on vain tilaajien luettavissa).

2021-04-19 12:33:00.0