Kasvatustyön luonne on mennä eteenpäin

Iloisia naisia lasten leikkihuoneessa.
Tiina Taavitsainen, Anne Turunen, Paula Boman, Sari Maunula, Jonna Tuovinen,
​​​Karoliina Mustonen ja Tiina Brusila odottavat syyskauden alkamista ilolla.

Varkauden seurakunnan kasvatustyössä riittää vipinää. Kolmesta viiteen vuotiaiden päiväkerhoon on ilmoittautunut enemmän lapsia, kuin viime vuonna. Myös musiikkityön luotsaamien, kanttorien vetämien kirkkomuskariryhmien koot kasvoivat tänä vuonna huimasti. Johtava kasvatustyön viranhaltija Tiina Taavitsainen iloitsee lapsiperheille suunnatun toiminnan monipuolisuudesta.

– Meillä on alkamassa syksyllä myös kokonaan uutta toimintaa. Koululaisten aamiainen, välipalakerho ja luontokerho ovat hienoja juttuja.

Koululaisten aamiaiselle Kuoppakankaan seurakuntakuntakeskukselle ovat tervetulleita kaikki koululaiset maanantai aamuisin. Kuoppiksella järjestetään myös välipalakerho 1.-3.luokkailaisille, jossa opetellaan itse tekemään terveellisiä väli- ja aamupaloja. Luontokerhoa ryhdytään pitämään 6-8-vuotiaille lauantaisin. Mikä toki sopii enemmän kuin hyvin luonnosta syvästi välittävälle seurakunnalle.

– Luontokerhossa tehdään luontohavaintoja, tutkimuksia ja ihmetellään luontoa yhdessä.
Liikkuvan seurakunnan hengessä perheille halutaan edelleen tarjota mahdollisuus yhdessä vietettyyn aikaan huolettoman ja hauskan liikkumisen parissa. Liiku ja leiki -illat muuttuvat elokuun alussa Perheliikunta-illoiksi.

Lapsiparkki ja perheiden tukeminen tarjoamalla lyhytaikaista lastenhoitoapua kotiin ovat koronan aikaan vakiinnuttaneet paikkansa seurakunnan toiminta- ja palvelumuotoina.

– Monta vuotta jo haaveiltiin koteihin annettavasta avusta, mutta vasta koronan suljettua kerhotoiminnan hetkellisesti, sitä oli mahdollista kokeilla.

Varhaiskasvatukseen on elokuusta alkaen palkattu kaksi uutta lastenohjaajaa määräajaksi ja uutta varhaiskasvatuksen ohjaajan virkaa ollaan perustamassa. Yli 40 vuotta seurakunnassa työskennellyt Paula Boman on jäämässä eläkkeelle 31.1.2022 vastaavan lastenohjaajan tehtävästä.

Lapsiasiahenkilöt Kaisa Mäntymaa, Minna Pöllänen ja Urpo Häkkinen arvioivat kokouksessaan toukokuussa, että nykyisellään vastaavan lastenohjaajan tehtävänkuva on laaja-alaisempi kuin lastenohjaajan toimi ja vastaa varhaiskasvatuksen ohjaajan tehtäviä. Boman on toiminut lastenohjaajien työnkoordinoijana ja tehnyt monipuolisesti työtä varhaiskasvatuksen verkostoissa.

Lapsiasiahenkilöt muistuttavat lausunnossaan myös seurakunnan strategiasta, jonka mukaan seurakunta haluaa ehkäistä lasten, nuorten ja perheiden syrjäytymistä. He katsovat, että varhaiskasvatuksen resurssit on syytä pitää tulevaisuudessakin nykyisellä tasolla, sillä se mahdollistaa monipuolisen kasvatuskumppanuuden kodin ja seurakunnan välillä.
Varhaiskasvatuksen ohjaajaksi (AMK) valmistutaan Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Kyseinen virka mahdollistaisi työntekijän palkkaamisen työajattomaan virkasuhteeseen, mikä mahdollistaisi myös leiri- ja viikonlopputyöskentelyn jatkossakin.

Samoihin perusteluihin viitaten kasvatustyön johtokunta on esittänyt kirkkoneuvostolle varhaiskasvatuksen ohjaajan viran perustamista 1.12.2021 alkaen. Kirkkoneuvosto on puoltanut esitystä, vaikka seurakunnan uusi henkilöstrategia onkin vasta valmisteilla. Nykyinen strategia on voimassa 31.12.2022 saakka.

– Kuluvalla henkilöstöstrategiakaudella (2018–2022) on tavoitteen mukaisesti varhaiskasvatuksen tiimistä jo vähentynyt yksi lastenohjaajan tehtävä, jota ei eläköitymisen myötä täytetty, hallintojohtaja Olli Siivola muistuttaa.

Kirkkovaltuusto käsittelee viran perustamista neuvoston esityksen mukaisesti kokouksessaan syyskuussa.

Nuorisotyön nuoret viranhaltijat ovat vaihtuneet lastenohjaajia useammin. Varkauden seurakunnassa on tällä hetkellä avoinna kaksi nuorisotyönohjaajan virkaa. Toinen virka on ollut täyttämättä elokuun alusta saakka. Toista virkaa, johon kuuluu myös lähetyssihteerin tehtävät, on vuoden alusta lähtien hoitanut Tuija Mäiseli.

– Kasvatustyön luonne on mennä eteenpäin, Tiina Taavitsainen toteaa.

Vaikka työntekijöiden vaihtuminen voi toiminnan jatkuvuuden ja nuorten kannalta olla ikävää, Taavitsainen näkee vaihtuvuudessa myös mahdollisuuksia.

– Haluan ajatella, että se on ennemminkin mahdollisuus kehittyä, luoda uutta ja tavoittaa uusia ihmisiä. Uudet persoonat luovat ja tuovat mukanaan omat toimintatapansa. Tärkeintä on, että lasten ja nuorten on turvallista tulla toimintaan ja osallistua.

Teksti ja kuva: Tiia Klemettilä.

Juttu on julkaistu alunperin Kotiviestissä 5 / 2021 sivulla 4.

2021-09-15 09:12:00.0