Ilo tarttuu

Tuomo ja Iiris Salmela hymyilevät ryijyn edessä.
– Kaikki teatterin tekemisestä kiinnostuneet tulkaa rohkeasti mukaan,
Tuomo ja Iiris Salmela kutsuvat.

Kirkkodraama on näytelmä. Se on käsikirjoitettu esitys, joka pohjautuu usein Raamatun kertomukseen
tai Raamatun henkilöön. Tuomo ja Iiris Salmelan kirkkodraamoissa musiikki on aina isossa osassa.
Meneillään on yhdestoista vuosi kirkkodraamaa Heinävedellä. Vihdoin Varkaus on saamassa oman
ryhmänsä, kun Soisalo-opiston kurssitarjottimelle on ilmestynyt kurssi ”Kirkkodraama, Varkaus” (avautuu Soisalo-opiston kurssitarjottimella).

– Kirkkodraamaan tullessaan ei tarvitse pelätä sitä, ettei osaisi. Jokainen ottaa itselleen sopivan roolin.
Meidän tehtävämme on opettaa ja opastaa, kurssin vetäjänä toimiva Tuomo vakuuttaa.

Tuomo Salmela on valmistunut teatteriohjaajaksi Tampereelta ja opiskellut musiikkiteatteria myös
Moskovan teatterikoulussa. Venäjän opit ovat osoittautuneet arvokkaiksi.

– Into tarttuu, kun tehdään yhdessä. Tehdään isolla energialla. Innostuminen tarttuu koko ryhmään.

Mutta aivan kaikkia Venäjän oppeja Tuomo ei ole draamaryhmissään noudattanut.

– Jos tunnilta oli minuutinkin myöhässä, opettaja ei suostunut opettamaan.

Iiris Salmela on teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK), opiskellut kirjallisuuden tutkimusta ja sosiaalialaa.
Elämässä ja teatterissa, kaikista koulutuksista ja kokemuksista on hyötyä.

– Kaikista opinnoista on tarttunut jotakin mukaan. Teatterissa hienointa on, että se herättää ajatuksia, luo toivoa.

Kirkkodraamakurssilla tehdään runsaasti erilaisia ilmaisuharjoitteita. Kurssin tavoitteena on valmistaa näytelmä,
joka kertoo Varkauden seurakunnan 90-vuotisesta historiasta. Näytelmä valmistuu juuri parahiksi juhlavuotta ajatellen.

– Kannattaa tulla mukaan ainutlaatuiseen projektiin. Kurssille ei tarvita aikaisempaa kokemusta. Vain iloinen ja avoin mieli.

Mukaan voivat ilmoittautua myös sellaiset henkilöt, jotka toivovat voivansa vain laulaa.
Näytelmä muotoutuu näyttelijöidensä mukaan. Mukaan mahtuu 8-20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.
Kurssi alkaa perjantaina 12.11. klo 18 Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella.

Ilmoittautumisohjeet, hintatiedot ja kokoontumisajankohdat löydät Soisalo-opiston kurssitarjottimelta.

2021-11-05 08:58:35.0