Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailu oli menestys – Parhaat runot palkitaan Mikael-salissa ma 15.11. klo 15

Tiedote / Kirkon viestintä
Julkaistu alunperin 15.11. klo 15.15
.

Kustannusosakeyhtiö Teos ja Suomen evankelis-luterilainen kirkko järjestivät yhteisen Maailmanpyörässä-lastenrunokilpailun keväällä 2021. Kilpailu herätti suurta kiinnostusta, ja runoja tuli ilahduttavan runsaasti – peräti 749 kappaletta niin ympäri Suomea kuin ulkomailtakin. Kilpailun tuomaristo on nyt valinnut runosadosta yksimielisesti kolme parasta runoa. Palkintojenjakotilaisuus järjestetään 15. marraskuuta, ja sitä voi seurata etäyhteydellä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Youtube-kanavalla.

Runokilpailun voitti Anni Tanskanen, toiseksi sijoittui Kaisa Raittila ja kolmanneksi Riikka Uljas-Bärman. Lasten suosikki kisassa oli Heikki Niska. Kilpailun voittaja saa palkinnokseen 2 000 euroa, toiseksi tullut 1 000 euroa ja kolmanneksi tullut 500 euroa. Lisäksi tuomaristo valitsi kilpailun parhaimmistosta noin 50 runoa Maailmanpyörässä-lastenrunokirjaan, jonka Teos julkaisee helmikuussa 2022.

Maailmanpyörässä-runot käsittelevät erilaisia katsomuksia ja kulttuureja osana lapsen elämysmaailmaa − leikillisyyttä, monikielisyyttä ja moniäänisyyttä, joka syntyy, kun kohtaa toisen tai kun saa kertoa itsestään toiselle. Kirjoituskilpailu oli avoin kaikille yli 16-vuotiaille kirjoittajille ja kirjailijoille. Siihen sai osallistua enintään viidellä suomenkielisellä runolla.

”Kiitämme kaikkia osallistujia, joiden runot ilahduttivat, koskettivat ja auttoivat sanoittamaan erilaisia kohtaamisia kielellisesti kekseliäin tavoin”, sanoo kustannustoimittaja Matias Kuokkanen Teoksesta.

”Toivon, että nämä runot innoittavat toteuttamaan uutta taidelähtöistä toimintaa, katsomuskasvatusta ja alueilla tapahtuvaa yhteistyötä. Kestävän ihmisyyden rakentumiseksi tarvitsemme taitoja kohdata katsomuksia ja uskontoja, ymmärtää toisin ajattelevia ja solmia dialogisuuden siteitä”, jatkaa Kirkkohallituksen varhaiskasvatuksen asiantuntija Ilkka Tahvanainen.

Tuomaristoon kuuluivat kirjailijat Silja Järventausta ja Tomi Kontio, Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus ry:n toiminnanjohtaja Marja Laine, Ilkka Tahvanainen ja Matias Kuokkanen.

Tuomaristo toteaa, että keskustelut kilpailutöistä ovat runojen tavoin olleet antoisia ja saaneet pohtimaan lastenrunoutta monista uudenlaisistakin vinkkeleistä. Teoksesta ilmoitetaan marraskuun aikana kaikille niille osallistujille, joiden runot on valittu Maailmanpyörässä-runokokoelmaan. Kirjan kuvittaa kiitetty graafikko Marjo Nygård.

Tervetuloa virtuaaliseen palkintojuhlaan 15.11. klo 15!

Suoratoisto tilaisuudesta

2021-11-15 15:15:00.0