Syysaamuinen vierailu Ystävänkammarissa Kangaslammilla

Ystävän kammarin rappuset ja ovi

Ystävän kammari -rakennuksen sivuseinä sekä rollaattoreja
Ystävän kammari kerää paikalliset
yhteisen tekemisen pariin. (RK)

Olen ensimmäisen vuoden opiskelija Savon Ammattiopistossa media-alalla ja olen aloittanut työelämässä oppimisjakson Varkauden Seurakunnalla maanantaina 25.10.2021. Pääsinkin siis heti hyppäämään toimittajan rooliin ja tekemään juttua Ystävänkammarista Kangaslammilla keskiviikkona 27.10.2021.

Aamuhan itselläni oli melkoinen kaaos ja vähän jännittelin lähtiessä, että mitähän mahtaa reissusta tulla. Hyppäsimme toisen harjoittelijan, Sara Räsäsen, kanssa diakoniatyöntekijän Petra Mykrän kyytiin Päiviönsaaresta Seurakunnan viraston pihassa ja matka kohti Kangaslampea alkoi.

Saavuimme perille Kangaslammin keskeisimmälle paikalle, entisen Kanttorilan pihalle. Ammoisina aikoina Kangaslammin seurakunnan kanttori on majoittunut kyseisessä talossa ja kuntaliitoksen jälkeen rakennus on siirtynyt Varkauden seurakunnan omistukseen.

Nykyään rakennuksessa toimii vuonna 2007 toimintansa aloittanut Ystävänkammari. Vapaaehtoisvoimin toimiva ihmisten kokoontumispaikka iästä riippuen. Kahdeksalla ihmisellä vuoroviikoin on vastuuvuoro ja aukiolopäivinä keskiviikkoisin kahvipöytään ilmestyy heidän toimestaan makeita ja suolaisia suussa sulavia leivonnaisia, kahvia unohtamatta. Pienellä kahvikassan maksulla saadaan pidettyä toimintaa yllä ja katettua kuluja. Rakennuksissa toimii lahjoituksilla toimiva kirpputori yläkerrassa ja suun saa makeaksi ostamalla vapaaehtoisten leivonnaisia.

Rouva pitelee käsissään kahvikuppia ja leivonnaista.
Vapaaehtoisten leivonnaiset maistuvat kahvin kera. (SR)
Petra katselee kirpputorilla vaatteita.
Yläkerrasta löytyy lahjoituksilla toimiva kirpputori. (RK)

Ystävänkammari on auki keskiviikkoisin, kello 9-12 välillä. Aikaa ennen koronaa Ystävänkammari oli auki keskiviikkoisin, sekä lauantaisin. Mutta koronasulkujen myötä toiminta on supistunut ainoastaan keskiviikolle. Ja Ystävänkammarin ovet ovat  avoinna kaikille, valitettavasti vaan lapsiperheitä ei näy arkena. Keskimäärin jokaisella kerralla käy 20 ihmistä paikalla. Paikalla on yhteistä tekemistä, aina bingon pelailusta, tietovisailun kautta hartaushetkiin ja erilaisiin vierailuihin. Ja muutaman kerran vuodessa Ystävänkammarilaiset yrittävät päästä yhdessä käymään teatterissa, mutta sekin on nyt korona-aikana valitettavasti ollut tauolla.

Petra ja salli poseeraavat kameralle kravattihameen kera.
Salli (oik.) esitteli kravateista tehdyn hameen Petralle. (RK)

Kaupunginjohtaja Hannu Tsupari on käynyt vierailemassa Ystävänkammarilla, sekä myös meidän Kirkkoherra Jarkko Piippo. Myöskin seurakunnan hallintojohtaja Olli Siivola kävi vierailemassa ennen eläkkeelle jäämistään.

Ystävän kammarin väkeä visailemassa
Ohjelmassa oli mm. Petra Mykrän pitämä
tietovisa sananlaskuista. (RK)

Tänään oli ohjelmassa diakoniatyöntekijän vierailu ja pienimuotoinen tietovisa sanalaskujen ja erilaisten kysymysten muodossa. Ystävänkammarissa tunnelma oli lämminhenkinen, kotoisa ja utelias meitä opiskelijoita kohtaan. Kysymyksiä esitettiin puolin ja toisin. Ja saimme kattavan tarinan paikan historiasta vanhemmalta, viisaammalta ja kokeneemmalta. On suuri harmi, että Ystävänkammarin kaltaista yhteisöllisyyttä ei kaupungissa näy.

Ristiheijastin miehen kädessä
Visailusta voi saada pieniä palkintoja. Tällä kertaa seurakunta antoi
ristinmuotoiset heijastimet. (SR)

Loppuvuodeksi on suunniteltu yhteistä tekemistä joulumyyjäisten ja pikkujoulujen merkeissä, mutta mahtuupa sinne joukkoon myös hartaushetki kappalainen Niina Pehkosen kanssa, sekä joulukauden avaus seurakuntapastori Arja Päivärinnan pitämänä.

Kokemus käydä Ystävänkammarilla oli mieluinen. Erilainen, mutta aito ja sydämellinen. Ja eipä kotimatkalle tarvinnut tyhjin käsin lähteä, muistamiseksi saimme kotitekoisia riisipiirakoita.

Teksti: Riina Karjalainen.
Kuvat: Sara Räsänen ja Riina Karjalainen.

2021-11-19 13:20:00.0