Mahdotonta! kuului huudahdus

Lapset katsovat keskittyneesti eteenpäin.
Mohammes Hamed hämmästytti taikatempuillaan. Kuva: Karoliina Mustonen.

Varkauden perheentalolla on vipinää, kun Tatu ry:n ja Varkauden seurakunnan yhteinen erityislasten ja –nuorten Vauhti! kerhon perheilykerta on alkamassa. Paikalle saapuu 6-14-vuotiaita kerholaisia perheineen odottamaan malttamattomina Mohammed Hamedin taikaesitystä. Esityksen päätyttyä kerholaiset siirtyvät opettelemaan itse taikatemppuja. Ällistys on suuri, kun muutaman taikatempun salaisuudet paljastuvat ja niitä päästään itse kokeilemaan.

– Vauhti! -hanke on harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille yli diagnoosi rajojen. Tutkimusten mukaan erityistä tukea tarvitsevilla lapsille on suuri riski jäädä syrjinnän kohteeksi. Vauhti! -ryhmissä lapset ja nuoret pääsevät harjoittelemaan kaveritaitoja, itseilmaisua ja ryhmässä toimimista turvallisessa ympäristössä, hankkeen ryhmätoiminnan koordinaattori Julia Lyytinen kertoo.

– Olemme käyneet jousiammunnassa, frisbeegolfaamassa, makkaran paistossa, mäenlaskussa, leiponeet erilaisia herkkuja, yksi ohjaajista, seurakunnan liikunta-agentti Karoliina Mustonen luettelee.

Kaikki on ollut mukavaa.

– Vauhti! -ryhmissä parasta on se, kun näkee lasten ja nuorten onnistuvan sekä tietenkin palaute, jonka mukaan oma harrastus on tärkeä paitsi kerholaiselle myös perheelle.

Vauhtiryhmiä toimii Varkauden lisäksi Kuopiossa, Iisalmessa ja Siilinjärvellä. Toiminta on tarkoitettu lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat tukea harrastamiseen ja joille muut harrastukset eivät ole mahdollisia vaikkapa suuren ryhmä koon vuoksi.

Jesse (13) on käynyt Vauhti! kerhossa vuoden alusta ja kaksospojat Joona ja Jarno (10) aloittivat kerhon tänä syksynä.

– On hyvä, että pojat pääsevät harrastamaan. Vauhdin lisäksi he käyvät seurakunnan sählykerhossa yhdessä isänsä kanssa, poikien äiti Anniina Koponen kertoo.

– Kaikki on ollut mukavaa, erityisesti uintikerta, Joona ja Jarno huikkaavat pöydän äärestä. Jessen suosikkitekemiset kerhossa ovat olleet jääkiekko sekä mäenlasku.

– Täällä kerhossa me pelaillaan erilaisia pelejä. Tänään taikatemput olivat kivoja, mutta muutkin kerrat ovat olleet ihan ok. Kerhossa on parasta, kun näkee kavereita, Niilonuutti, 14, kertoo.

Pian kerho jo loppuukin ja eteisessä puetaan vaatteet.

– Illalla pidetään kotona oma taikaesitys, joku poislähtijöistä miettii mennessään.

– Ensi viikolla nähdään heijastinsuunnistuksen merkeissä, ohjaajat muistuttavat.

Varkauden liikkuva seurakunta logo.

2021-11-27 06:00:00.0