Elintarvikejakelua vapaaehtoisten voimin

Pian hupparin selässä lukee Varkauden seurakunta
Varkauden seurakunta tekee tärkeää työtä
avustamalla vähävaraisia. (R.K.)

Varkauden seurakunnan diakoniatyö on järjestänyt jo noin 15 vuoden ajan elintarvikejakelua vähävaraisille. Pääsääntöisesti jakelusta vastaa diakoniatyöntekijä Pia Paananen. Me opiskelijat Sara Räsänen ja Riina Karjalainen pääsimme seuraamaan vapaaehtoisten työtä maanantaina 15.11.2021.

Pia Paananen
Pääsääntöisesti elintarvikejakelusta vastaa
diakoni Pia Paananen. (R.K.)

​​​​​​
Vapaaehtoiset Riitta ja Eija pöydän seisovat pöydän ääressä
Vapaaehtoiset kertoivat opiskelijoille työnkuvastaan. (R.K.)

Vapaaehtoiset Riitta ja Eija kertoivat, että heitä oli pyydetty toimintaan mukaan polkupyöräretkellä ollessaan. He ovat itse jo eläkkeellä, mutta lähtivät toimintaan mukaan auttamisen halusta. He kokevat työnsä tärkeäksi ja arvokkaaksi sekä pitävät sen ihmisläheisyydestä.

Maitopurkkeja
Ruokakasseista löytyy mm. maitotuotteita. (R.K.)

Pia, Riitta sekä Eija pakkaavat ruokakasseja
Vapaaehtoiset sanovat, että kassien pakkaamiseen menee paljon aikaa. (R.K.)

Ruokajakelu tapahtuu joka maanantai kello 12 eteenpäin Kuoppakankaan seurakuntakeskuksella. Toimintaa pyöritetään ViaDian keräämien ja toimittamien ruokakaupoista lahjoituksena saatujen ylijäämätuotteiden voimin. Korona lisäsi elintarvikejakelun tarpeellisuutta. Kävijöitä on ollut enemmän, kuin aiemmin, joten diakoniatyön varoista ostetaan lisäsisältöä kasseihin. Joskus yksityishenkilöt auttavat myös lahjoittamalla mm. omenoita tai perunoita. Joka viikko kävijöitä on noin 80 ja jokaista taloutta kohden annetaan yksiruokakassi. Kasseja jaetaan sattumanvaraisin vuoronumeroin niin kauan, kun niitä riittää.

Banaaneja laatikossa
Jokaiseen kassiin pyritään laittamaan monipuolisesti
kasviksia ja hedelmiä. (R.K.)

Jokaisesta valmiiksi pakatusta kassista löytyy esimerkiksi kasviksia, hedelmiä, liha- ja maitotuotteita, leipää sekä joskus leivonnaisia, vuoden sesonkiaikoina muutakin. Jos hakijoita sattuu tulemaan enemmän, löytyy seurakuntakeskuksen pakastimesta hätävaraksi kerättyä ruokaa. Ruokajakelun ollessa toiminnassa ruokakasseja ei ole aina pakattu valmiiksi. Kuitenkin valmiiksi pakatut kassit ovat olleet pidetympi vaihtoehto. Näin kaikki saavat tasavertaisesti erilaisia ruokia. Vapaaehtoiset kertoivat, että aina joitain tuotteita ei pysty ottamaan esimerkiksi allergian vuoksi, jolloin ihmiset vaihtavat ruokia keskenään.

Erilaisia leipiä pahvilaatikoissa
Kävijät voivat keskenään vaihtaa
allergioiden vuoksi tuotteita. (R.K.)

Vinyylikäsineitä ja muovipusseja
Ruokajakelun jokaisessa vaiheessa noudatetaan hygieniasuosituksia. (R.K.)

Kerran kuukaudessa ruokajakelun yhteydessä on mahdollisuus päästä ruokailemaan yhdessä. Näinä päivinä Hyvinvointi Ankkuri tarjoaa terveydenhoitajan vastaanoton. Ennen koronakevättä myös TE-toimisto avusti kävijöitä mm. työasioissa.

Vaikka kävijäkunta on hyvin laaja-alaista, monille elintarvikejakelu on täynnä tärkeäitä sosiaalisia kohtaamisia. Ihmiset ovat tulleet toisilleen tutuksi ja mielellään jakavat kuulumisiaan. Riitta ja Eija kertovat kävijöiden olevan hyvin kiitollisia tästä tärkeästä toiminnasta.

Kaikin keinoin pyritään siihen, että ruokajakelu jatkuu mahdollisimman pitkään.

Edam-juustoja
Ruokakauppojen ylijäämätuotteista