Leirityötä ja toimintapäiviä – Diakoniatyössä ihmisten tarpeet huomataan

Tytöt pelaavat korttia.

Arvaa kuka -peliä pelaamassa.
Nuorten pajan leiripäivässä pelattiin kortti- ja lautapelejä.

Parikymmentä nuorta on kokoontunut Puurtilan seurakuntakodille aamukahville. On alkamassa Nuortenpajan leiripäivä. Tai työpäivä, kuten pajan yksilövalmentaja Kaisa Mäntymaa korjaa.

Nuortenpaja on tarkoitettu 17–28-vuotiaille varkautelaisille nuorille, joilla ei ole työ- tai opiskelupaikkaa. Neljänä päivänä viikossa nuorille suunnatut palvelut, kuten kaupungin sosiaalitoimen tai päihdeklinikan palvelut, jalkautuvat pajalle.

Mutta keskiviikkoisin pajalaiset käyvät tutustumassa oman kaupungin oppilaitoksiin ja yrityksiin sekä harrastusmahdollisuuksiin.

– Keskiviikot on meillä pajalla sellaisia yllätyspäiviä, että nuoret eivät vielä aamulla tiedä, mihin ollaan menossa, Kaisa kertoo.

Tutuiksi ovat tulleet muun muassa teatteri, Soisalo-opiston taidekurssitarjonta, Tatuointimuseo ja Taidekeskus Väinölä. Puurtilassa Nuorten pajan porukka vierailee säännöllisesti.

Turpa rullalle ja muita sanontoja

Tällä kertaa johtava diakoniaviranhaltija Riitta Sulkko toivottaa nuoret ohjaajineen tervetulleiksi. Tänään on tarkoitus puhua motoista: millaisia mottoja meillä on ja miten puhumme itsellemme.

– Jokainen teistä tuo tähän päivään tulleessaan asioita, joista päivä muodostuu.

Keskustellessa esille nousee nuorten mottoja kuten ”Hiljaa hyvä tulee”, ”Kerran sitä vaan eletään” tai ”Kaikki ajallaan”.

– Näitä kaikkia yhdistää toivo, ajatus paremmasta huomisesta.

Tyttö piirtä mallista.

Kukan terälehtiin kirjoitetut motot Hiljaa hyvä tulee ja Aina ei tarvii ottaa kantapään kautta.
Mottoja oli myös mahdollista piirtää paperille.

Motoista ja mietelauseista käyty keskustelu osoitti, kuinka eri tavoilla tuttujakin ilmaisuja ymmärrämme. ”Turpa rullalle ja rulla taskuun” sanonnan voisi ymmärtää vaikenemiseen ja hiljaa olemiseen kehottavana, mutta nuorelle itselleen se puhui jostain muusta.

– Minulle tämä tarkoittaa sitä, että muiden asioihin ei puututa eikä muiden asioista ei kerrota muille.

Tärkeää on laatu ei määrä

Leiripäivät kestävät pääsääntöisesti aamusta alkuiltapäivään. Päivät räätälöidään tietyille kohderyhmille, esimerkiksi järjestöille ja yhdistyksille, saattohoitajille tai mielenterveys- ja päihdekuntoutujille. Usein paikkana on kauniissa järvenrantamaisemissa sijaitseva seurakunnan oma leirikeskus Puurtilassa rantasaunoineen.

Diakoniatyössä ja yleisemminkin seurakunnassa ei niinkään olla kiinnostuneita tilaisuuksien osallistujamääristä vaan kohtaamisten laadusta.
– Tämä tarkoittaa sitä, ettemme tavoittele sitä, että paikalla olisi valtavasti ihmisiä. Sen sijaan halutaan luoda lepo- ja kohtaamispaikkoja niille ihmisille, jotka eivät muuten syystä tai toisesta pääsisi osallisiksi tietyistä asioista, Riitta kertoo.

Monille kirkko on yhtä kuin pappi tai suuresti mediahuomiota saavat yksittäiset työntekijät ja homoillat.

– Meidän tapahtumat ovat myös kertomassa toisenlaista tarinaa siitä mitä kirkko on. Ennen muuta kirkossa on kysymys toivon tarjoamisesta ja turvallisesta yhteisöllisyydestä, Riitta sanoo ja ajattelee Irja Askolan ja Anja Porion versiota Herran siunauksesta. (Siunaus jutun jälkeen.)

Korttia pelaavat nuoret, taustalla käydään kahdenkeskistä keskustelua.

Koronan taltuttamisyritykset ovat keskeyttäneet monia toimintoja Varkauden seurakunnassakin. Se on pakottanut joidenkin toimintamallien uudelleen rakentamiseen, mutta erilaisia teemallisia leiripäiviä on luvassa jatkossakin.

– Avoimiin leiripäiviin tullaan kutsumaan seurakunnan kotisivuilla, sosiaalisen median kanavilla ja seurakuntalehti Kotiviestissä, Riitta antaa vinkin.

... Hän kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi
jotta turvallisuus ympäröisi sinut
ja voisit kokea olevasi matkalla
jossa myös Jumalan erityinen huolenpito