Lokakuun Ankkurimessussa soivat iloiset ukulelet

Ukulele-ryhmä kokoontui messun jälkeen yhteiskuvaan.

- Tämä oli kivaa, kuului monen soittajan huulilta kotiinlähtiessä.

Alisa (6) heittää kärrynpyöriä Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen aulassa.

– Joko mennään, tyttö kyselee Katja-äidiltä.

Katja ja Alisa ovat olleet mukana seurakunnan jutuissa ystäväperheen innostamana.

– Nyt lähdettiin ukulelen perässä messuun.

Alisa käy kaverinsa kanssa kaksi kertaa kuukaudessa Haukankujan kerhotilassa kokoontuvassa pyhäkoulussa. Katja toivoo, ettei se ihan heti loppuisi, vaikka lapsia ei käykään kovin paljon.

Katja odottamassa messun alkua Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen aulassa. Alisa-tytär ei halunnut kuvaan, vaan heitteli kärrynpyöriä kuvan ulkopuolella.

– Olen itsekin käynyt pienenä pyhäkoulussa, mutta silloin niitä järjestettiin joka puolella kaupunkia.

Teemat tekevät messusta kiinnostavan

Hyvissä ajoin ennen messun alkua ovat saapuneet myös Seija, Leena ja Anneli.

Seurakunnan entiset työntekijät Seija ja Leena sekä entinen luottamushenkilö Anneli istumassa Kuoppakankaan seurakuntakeskuksen aulassa.

– Ensin mietittiin voidaanko me käydä siellä, jos se on vain nuorille suunnattu, naiset tunnustavat. He kuitenkin huomasivat, että käy siellä muitakin vanhoja.

– Ja se on tärkeää, että eri-ikäiset ovat yhdessä, ettei seurakunnassa karsinoiduttaisi.

Kolmikko on tykännyt Ankkurimessujen teemoittelusta. Syyskuussa messua vietettiin Juha Tapion laulujen tahtiin, marraskuussa on vuorossa sanaton messu. Lokakuun Ankkurimessussa ukulelet säestivät kanttori Mari Marjokorven johdolla.

Olemme arvokkaita Jumalalle

Mari toivottaa kirkkovieraat tervetulleiksi. Vielä olisi mahdollista ottaa osaa ukuleleryhmään ja napata pianon takaa seurakunnan kirkkaan värinen soitin. Kokoonpano pysyy kuitenkin samana.

Messussa soittavat ovat vapaaehtoisia, jotka on kutsuttu koolle kaikille avoimella kutsulla. Marille on voinut ilmoittautua etukäteen ja saada nuotit itsenäistä harjoittelua varten. Tuntia ennen messua soittimet ja paikalle tulleet 14 soittajaa viritetään samaan vireeseen.

Esirukouksen aikaan seinälle heijastettiin kuva rukoilevasta nuoresta naisesta.

Messua elävöittivät seinälle heijastetut kuvat.

Saarnassa vuorottelivat seurakuntapastori Karoliina Mustosen puhe ja Marin lukemat Raamatun tekstit.

– Arvostatko itseäsi?, Karoliina kysyy ja Mari vastaa Psalmin 139 jakeen 14 alkuosalla.

– Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä.

– Jumala on luonut meidät omaksi kuvakseen. Osaisimmepa pitää kirkkaana mielessä, että kaikki olemme Jumalan silmissä ihmeitä, Karoliina jatkaa.

Jumalan karitsa hymni laulettiin erilaisilla sanoilla.

Ehtoollispöydäsä nuoret ja vanhat rinnakkain.

Ehtoollisavustajana toimi nuorisotyönohjaaja, lähetyssihteeri Tarja Natunen.

Visuaalinen, osallistava ja vapaa

Ankkurimessua vietetään joka kuukauden kolmas sunnuntai iltakuudelta Kuoppakankaan seurakuntakeskuksessa. Se on tavallista ehtoollisjumalanpalvelusta lyhyempi, musiikkityyliltään vapaampi ja visuaalisesti nykyaikaisempi. Laulujen ja virsien sanat heijastetaan alttarin takana olevalle seinälle videotykillä.

– Ankkurimessut ovat myös osallistavampia, Karoliina kertoo.

Messuun saapuneet lukevat myös synnintunnustuksen, rukoukset ja muut liturgian tekstit ja laulut seinältä. Ankkurimessuissa on samat osiot, kuin muissakin ehtoollisjumalanpalveluksissa, vain eri tavalla esitettyinä.

– Innostakoon Hän teitä rohkeuteen ja luomisvoimaan, Karoliina lausuu loppusiunauksen messun päätteeksi.

Teksti ja kuvat Tiia Klemettilä

2019-10-20 20:16:00.0