Urkukonsertti Kristian Saarinen

ma 5.12. klo 19.00
konserttijuliste, jossa kuva pääkirkon uruista

Pääkirkko

Kristian Saarisen urkujensoiton A-tasosuoritus Varkauden pääkirkossa

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksiköstä jouluna kirkkomuusikoksi ja musiikin maisteriksi valmistuva Kristian Saarinen konsertoi Varkauden kirkossa itsenäisyyspäivän aattona. Konsertissaan hän suorittaa samalla ensimmäisen osion urkujensoiton A-tasosuorituksestaan, joka on korkein mahdollinen instrumentin soittamisesta suoritettava taidonnäyte Sibelius-Akatemian perustutkintokoulutuksessa. Opettajanaan hänellä on Heikki Mononen.

Kristian on käynyt perehtymässä ranskalaisen Charles-Marie Widorin (1844-1937) kehittämän urkusinfonian synnynsijoille Ranskassa. Widor soitti konsertissa kuultavan viidennen sinfoniansa vuonna 1880 St. François de Sales -kirkon urkujen vihkiäiskonsertissa. Kirkon nykyisen urkurin Louis Robilliardin antamilla yksityistunneilla perehdyttiin ranskalaisen urkumusiikin esittämistraditioon, teoksen saloihin sekä hiljaiseen tietoon, joka polveutuu urkurilta urkurille katkeamattoman mestari-kisälli ketjun ansiosta.

Widorin urkumusiikin lisäksi konsertissa kuullaan Pariisin Notre-Damen katedraalissa vuosina 1955-1984 toimineen Pierre Cochereaun (1924-1984) nuotinnettu Bolero-improvisaatio renessanssisäveltäjä Charles Racquetin teemasta. Urkurin lisäksi teoksessa soittavat kaksi lyömäsoittajaa.

Vapaa pääsy,

• Musiikki Musiikki