Hautausmaakatselmus on suoritettu

Pirtinniemen hautausmaa.

Pirtinniemen sankarihautausmaan ylisuuriksi kasvaneiden kuunliljojen juurakot jaetaan neljään osaan. Varkautelaiset voivat noutaa juurakoita omaan käyttöönsä keskiviikkona 31.8. klo 9 alkaen hautausmaalta.

Tänä vuonna hautausmaakatselmus suoritettiin 22.8.2023 Kangaslammin hautausmailla, Könönpellon hautausmaalla, Kirkkolehdossa sekä Pirttiniemen sankarihautausmaalla. Katselmukseen olivat kutsuttuina hautainhoitorahaston ja kirkkoneuvo jäsenet. Seurakuntapuutarhuri Kirsi Kortelainen esitteli kuluvan kauden saavutuksia ja työsuorituksia.

Lepolasta ja Rauhalasta on poistettu yhteensä noin 150 hautamuistomerkkiä eli hautakiveä, joiden hautojen hoitajia ei oltu tavoitettu tai haudanhoitajat eivät enää jatkaneet haudanhoitosopimusta. Hautakivien poistamista ei tehdä nopeasti tai kevyin perustein. Hyvin vanhoja hautakiviä pyritään jonkin verran myös säilyttämään kulttuurillisista syistä. Suurin osa nyt poistettavista kivistä haudataan maahan. Se on ekologisempaa, kuin painavien kivien kuljettaminen murskattavaksi.

Seurakunta toivoo, että haudanhoitajat istuttaisivat haudoille matalia, korkeintaan 50 senttimetrin korkuisia kasveja. Korkeat kasvit haittaavat haudanhoitoa ja peittävät hautakivet. Erityistä ihastusta herättivät Kangaslammin sankarihautausmaan kesäbegoniat, joiden loisto on ahkeran nyppimisen ansiota.

Könönpellon hautausmaalla uudistettiin kulkuväyliä. Käytäville tuodaan karkeaa sepeliä ja kivituhkaa, maa tiivistetään täryttämällä. Aiemmin kesällä kuusiaitojen väleihin oli lisätty verkkoaitaa, jotta kuusiaidan läpi ei enää oikaista parkkipaikalta. Oikopolut ovat kulkeneet hauta-alueiden läpi.

Pääkirkon vieressä Kirkkolehdossa seurakuntapuutarhuri kertoi hyviä uutisia niille, jotka ovat odottaneet muistolaatoista tehdyn valtuustoaloitteen etenemistä. Uudetlaatat on asennettu pylväisiin ja tulevia niniä kiinnitetään sopivissa erissä. Laatat ova kestävämpää materiaalia kuin vanhat. Pääasiassa varkautelaiset tuhkataan Kuopion krematoriossa.

2022-08-25 09:45:00.0