Joulupukkina Hong Kongissa - Kari Iivarisen pidennetty kolumni

Joulupukki ojentaa lahjaa.
Hong Kongin joulupukki tosi toimissa.

Se, että meikäläinen pääsi Hong Kongissa joulun alla joulupukin pestiin eli Singdaenloujanin rooliin, oli kiinalaisten seurakuntalaisten mielestä aivan selvä asia. Heidän mielestään minulla oli kaksi vahvaa valttia tässä asiassa. Ensiksikin oli parta, vaikkei se silloin vielä ollutkaan valkoinen, mutta parta kuitenkin. Toinen tärkeä seikka oli se, että olin Suomesta, maasta, jossa oikea joulupukki asui. Tiedä, vaikka olisin joulupukin sukulainen.

Kiinalaisen seurakuntani joulunajan tapahtumissa puin päälleni punaisen asun hattuineen ja vieressäni oli pari suurta säkkiä täynnä pieniä paketteja. Lahjat jaettiin kaikille, ensin lapsille ja sitten tulivat aikuiset. Värikkääseen paperiin käärityt lahjapaketit ojennettiin ja otettiin vastaan kiinalaisen tavan mukaan molemmin käsin ja toivotettiin hyvää joulua eli singdaenfailok, joka merkitsee sanatarkasti: Pyhän syntymän ilojuhlaa. Sitähän joulu perimiltään on: ilojuhla, jonka Jumala on lahjoittanut ihmisille kaikkialla antamalla Jeesuksen.

Mieleenpainuva oli kokemus, kun olin joulupukkina piikkilanka-aitojen ympäröimässä pakolaisleirissä. Vuosia sitten tuhannet vietnamilaiset ns. venepakolaiset pyrkivät vapautta etsimään Hong Kongiin. Hong Kongissa he joutuivat odottamaan pitkiäkin aikoja. Leirillä, jolla vierailin, pakolaiset odottivat pääsyä Suomeen, jonne heidät oli jo hyväksytty. Joulupukki jakoi suurelle lapsijoukolle pienen vaatimattoman lahjan. Tulkin välityksellä kerrottiin Suomesta ja tavoista kaukaisessa pohjoisessa maassa. Hämmästyneinä ja kiitollisina lapset ottivat lahjansa vastaan.

Joulun alla aatonaattona Hong Kongin televisiossa esiintyi joulupukki Suomen Lapista. Suurkaupungin ihmiset näkivät, miten porojen vetämä pulkka liikkui lumisessa metsässäja pulkassa pukki valkopartainen lahjoineen valmiina kierrokselle ympäri maailman.

Joulupukilla on kristillinen esikuva ja hän on n. 270-343 elänyt Myrran kaupungin piispa pyhä Nikolaos Ihmeidentekijä. Piispa Nikolaos on nimetty pyhäksi niin ortodoksisessa kuin katolisessakin kirkossa. Pyhä Nikolaos on monien maiden ja kaupunkien suojeluspyhimys. Häntä kunnioitetaan paitsi merimiesten suojelijana myös lasten, leskien, orpojen ja muiden yhteiskunnan heikoimpien auttajana. Tästä juontuu yhteys joulupukkiin, jonka esikuvana pidetty Pyhää Nikolaosta, joka auttoi vaikeuksissa olevia ihmisiä hyvillä teoilla, jotka tapahtuivat salassa autettavien tietämättä. Pyhä Nikolaos koulu 6. jouukuuta vuonna 343. Nykyään hänen hautapaikkansa on Italiassa, Barin kaupungissa, ollut jo n. 1000 vuotta.

Joulupukin esikuva on siis pyhä Nikolaos. Suomessa lahjoja jakava Nikolaos tuli tunnetuksi 1800-luvun alkupuolella ja nyt hän on meille kaikille vanha tuttu, puuhkalakki, karvanuttu.

Tulepa joulun alla ja jouluna Varkauden pääkirkkoon ja pysähdy katsomaan suurta kohta 70 vuotta täyttävää freskoamme. Freskossa on paljon ihmishahmoja, enkeleitä, rakennuksiakin ja keskellä on Jeesus sekä suuri risti. Ja arvaa mitä, kun oikein tarkoin katsot, niin juuri Jeesuksen oikean käden kohdalla näet tutun hahmon, joka pää kallellaan iskee silmää juuri sinulle. Siinä hän on: Joulupukki! Jos on lämmin sydän ja joulumieltä näet hänet kyllä. Tule katsomaan ja arvoitus ratkeaa.

Rauhaisaa joulua eli pyhän syntymän ilojuhlaa toivottaa Kari Iivarinen, Hong Kongin joulupukki

2022-11-24 08:43:00.0