Pikkuhelppi – Yhdessä kulkemista, Apua ja Lähimmäisen Palvelemista

Varkauden seurakunnassa käynnistettiin vuoden 2024 alussa Pikkuhelppi-toiminta lapsiperheille. Tämä toimintamuoto on levinnyt jo useisiin seurakuntiin valtakunnallisesti ja sai alkunsa vuonna 2017 Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä lastenohjaajien innovatiivisena aloitteena.

Olemme vakuuttuneita siitä, että Pikkuhelppi tulee vastaamaan monien lapsiperheiden tarpeisiin. Tämä on juuri sitä apua, jota monet perheet kaipaavat arjessaan, varhaiskasvatuksen ohjaaja Piia Sippu hehkuttaa.

Pikkuhelppi-toiminta on joustavaa, perheiden tarpeisiin räätälöityä, ilmaista ja ennaltaehkäisevää apua perheiden uupumukseen. Se tarjoaa matalan kynnyksen apua niille hetkille, kun vanhempaa väsyttää, hän kaipaa hetken hengähdystä tai helpotusta kuormittavaan elämäntilanteeseen. Pikkulapsivaihe voi olla monista syistä kuormittavaa, ja perhe tarvitsee ympärilleen turvaverkon. Kaikilla ei kuitenkaan ole tällaista tukiverkkoa, tai ne saattavat olla kaukana. Lisäksi moni kokee yksinäisyyttä, jopa parisuhteessa.

Pikkuhelppi on lyhytaikainen palvelu, tarkoitettu täydentämään perheen muita palveluita. Lastenhoito voi tapahtua perheen kotona, ulkona tai seurakunnan tiloissa. Pikkuhelppi toimii yhteistyössä muiden palvelujen kanssa. Jokainen perhe kohdataan yksilöllisesti, ja tarjotaan apua sovitusti, esimerkiksi 1–5 kertaa. Käyntikertoja voi olla enemmän, jos perheen tilanne on haastava. Yksi käyntikerta voi kestää esimerkiksi 1–2 tuntia. Jos perheen tilanne osoittautuu vaikeaksi, Pikkuhelppi-työntekijät ohjaavat perhettä hakemaan apua muualta ja varmistavat, ettei perhe jää vaikeassa tilanteessa yksin.

Pikkuhelppi on meille mahdollisuus tukea lapsiperheitä monipuolisesti. Haluamme tarjota apua ja tukea arjen haasteisiin, ja olemme valmiita rinnalla kulkemaan perheiden kanssa, Pikkuhelpissä mukana oleva lastenohjaaja Sari Maunula kertoo.

Kaksi naista.
Piia Sippu ja Sari Maunula tarjoavat joustavaa ennaltaehkäisevää apua lapsiperheiden haasteisiin.

Seurakunnan Pikkuhelppi-tiimiin kuuluvat Sarin ja Piia. Tarvittaessa työpariksi voi tulla myös diakoniatyöntekijä. Pikkuhelppi tukee perhettä kokonaisvaltaisesti, tarjoten mahdollisuuden lastenhoidon lisäksi keskusteluun, parisuhteen tukemiseen ja taloudelliseen apuun.

Olemme täällä kaikkia perheitä varten, ja toivomme, että Pikkuhelppi voi olla apuna arjen haasteissa. Ota rohkeasti yhteyttä, jos tunnet, että tarvitsette tukea - olemme täällä teitä varten, Piia ja Sari korostavat lopuksi.

Ajanvaraukset: Piia Sippu, p. 040 501 4950, piia.sippu@evl.fi

Ohjaaja: Sari Maunula, p. 040 749 0192