Eläkkeelle saateltavat Arja ja Merja: Seurakunta on hyvä työpaikka

Kaksi naista työpöydän ääressä.
Arja Päivärinta ja Merja Määttä ovat siirtymässä eläkkeelle.

Varkauden seurakunnan pitkäaikaiset työntekijät, Arja Päivärinta ja Merja Määttä, ovat siirtymässä eläkkeelle jättäen taakseen pitkän ja merkityksellisen uran seurakuntatyössä. He jakoivat muistojaan ja näkemyksiään vuosikymmenien varrelta.

Arja, joka on toiminut papin tehtävissä vuosikymmenten ajan, kertoi työnsä olleen elämänsä parasta aikaa.

–Työvuodet ovat elämän parasta antia, hän totesi.

Hautatoimen sihteerinä suurimman osan ajastaan työskennellyt Merja puolestaan muisteli lämmöllä asiakkaitaan ja erityisiä kohtaamisia, kuten vieraskutsuja Kanadaan ja Italiaan.

–Olen tykännyt ihmisistä ja minulla on ollut tosi ihania asiakkaita, hän kertoi.

Kun keskustelimme seurakunnan roolista ja muutoksista, Arja pohti kirkon merkitystä nykypäivänä.

–Työ ilman rukousta on virkavirhe, hän huomautti.

–Monet haluavat jättää kirkon. Tämä on ollut minusta äärettömän surullista. Se surettaa minua ihan satasella, Arja jatkoi.

Merja puolestaan nosti esiin työmäärän lisääntymisen ja tarpeen jatkuvasti uudistua.

–Työmäärä on lisääntynyt. Ja sitten tietenkin järjestelmät ja työ uudistuvat jatkuvasti, hän totesi.

Kun kysyin tulevaisuuden toiveista ja perinnön jättämisestä, Arja ja Merja korostivat seurakunnan työn merkitystä ja työntekijöiden arvostusta.

–Meillä ei irtisanota, vaan eläköitymisen kautta lähdetään. Sehän on ollut tämän talon ajatus. Olen ollut tyytyväinen työntekijä, Merja kertoi.

Arja puolestaan korosti sisällön merkitystä työssä.

–Sisältö ratkaisee työssä. Kun on loistavaa sisältöä, niin se kyllä pitää päätä pinnalla, hän sanoi.

Eläkkeelle siirtyessään Arja ja Merja suunnittelevat nauttivansa vapaa-ajastaan eri tavoin. Merja odottaa innolla käsitöitä ja luonnossa liikkumista, kun taas Arja aikoo jatkaa taas seurakuntakuorossa ja viettää aikaa perheensä ja lastenlastensa kanssa.

Arja ja Merja jättävät jälkeensä merkittävän panoksen seurakuntayhteisöönsä ja toivovat sen jatkuvan myös tulevaisuudessa.

He kiittivät seurakuntaa työssään saamistaan mahdollisuuksista ja kaikkia vuosien varrella kohtaamiaan ihmisiä.

–Seurakunta on hyvä työpaikka, he molemmat vielä totesivat.

Sat Mar 30 10:53:00 EET 2024